Miközben a Jobbik képviselőjének tiszaeszlározó felszólalása és gyöngyöspatai polgármesterének "polgárháborúzó" beszélgetése kapcsán a Fidesz éppen elhatárolódik a rasszista szólamoktól, a kormány igyekszik feltűnő lépéseket tenni a szélsőjobboldal egyik kedvenc témájában, a leszakadt vidékek közbiztonsága ügyében. A múlt héten a Belügyminisztérium két terve is nyilvánosságra került, amelyek alapján a rendőrség segítségével próbálnák megnevelni a társadalom peremére szorult gyerekeket. A szakértő szerint paternalista, helyenként erőszakos és a meglévő riasztó állapotokat törvényesítő rendszer épül.
Egy első ránézésre jó szándékú és kifejezetten haladó szemléletű, de a romákat etnikai alapon sztereotipizáló program kapcsán ment szembe egymással a Belügyminisztérium vezetése és a program kidolgozásának támogatására felkért négy civil jogvédő szervezet (Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány, Magyar Helsinki Bizottság, Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédő Iroda, Társaság a Szabadságjogokért). Úgy tűnik, hogy a nyilvános levelezés meggyőzte a BM-et, és a jogvédők mellé állt Balog Zoltán felzárkóztatási államtitkár is. Vagy nem.
A jogvédők azért tiltakoztak, mert szerintük a Belügyminisztérium megbélyegzi a roma gyerekeket, amikor a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Program keretében olyan modellprogram kidolgozását írja elő, amelynek célja kizárólag a cigány fiatalok jogkövető magatartásának elősegítése. „A magatartás minősége nem lehet etnikai hovatartozás kérdése" – mondják a jogvédők.
A programot egy sztereotíp megkülönböztetések nélkül megfogalmazott kormányhatározat indította el. A határozatból fakadó feladatokat aztán szétosztották a minisztériumok között, így került a közbiztonsággal kapcsolatos rész a BM-hez, ahol az egyik részét úgy fordították le maguknak, hogy abban már kizárólag a cigány gyerekek jogkövetése volt kitűzve célként.
Kipipálja a házi feladatot a BM
A rendőrség munkacsoportjába hívták el aztán a civil szervezetek szakembereit, akik azonnal kérték a névváltoztatást, de emellett további aggályokat is megfogalmaztak – mondta el a Petőfi utca kérdésére Ivány Borbála, a Helsinki Bizottság munkatársa. Csak az első megbeszélésen vált világossá számukra, hogy a feladat végrehajtásához se források, se plusz ember nem áll rendelkezésre.
Az egész feladat a rendőrség hatáskörébe került, miközben a korábbi bűnmegelőzési programok tapasztalatai azt mutatják, hogy a rendőrség önmagában csak nagyon keveset tud tenni. A civil szervezetek azt is kifogásolták, hogy a program végrehajtására értelmetlenül rövid idő, mindössze egy év áll rendelkezésre. Ivány szerint ezért inkább tűnik az egész egy kötelező feladat kipipálásának, míg a program fenntarthatóságával eddig még nem foglalkoztak a minisztériumnál.
Ivány úgy látja, a program reális kimenetele esetleg útmutató lehet a közterületeseknek és a rendőröknek, arról, hogy ha látnak egy csellengő fiatalt, akkor milyen szervezetekhez kell őt irányítani. Ez persze hasznos dolog, de egy hátrányos helyzetű ember társadalmi beilleszkedését ennyivel nem lehet elérni. A jogász szerint a stratégia-kormányhatározat-minisztérium-rendőség folyamatban elveszett az eredeti komplex kép, így pedig nem lehet a stratégia céljait elérni.
Az államtitkár semmit nem változtatna. Aztán mégis.
Úgy tűnik, hogy a civil szervezetek részsikert tudtak elérni a fokozott nyomásgyakorlással. Első tiltakozó levelükre Felkai László, a BM közigazgatási államtitkára még azt válaszolta, hogy nem tervezik megváltoztatni a munkacsoport feladatkiírásának elnevezését, később azonban mégis visszakozott. „A minisztériumnak nem állt szándékában programtervében megbélyegezni a cigány fiatalokat, és sajnálnák, ha megfogalmazási problémák miatt megszakadna az együttműködés... ezért a civil szervezetek javaslatai alapján megkezdték az intézkedési tervek felülvizsgálatát” – válaszolta kérdésünkre a BM sajtóosztálya.
A válaszból nem derül ki, hogy a felülvizsgálat csak a munkacsoport elnevezésére vagy az egyéb, strukturális problémákra is vonatkozik. A Helsinki Bizottságnak közben Balog Zoltán társadalmi felzárkóztatásért felelős államtitkár azt írta, hogy államtitkársága nem is ismerte az intézkedési tervet, de a civil szervezetek észrevételeivel egyetértenek, és felvették a kapcsolatot a Belügyminisztériummal, akik számára szakmai támogatást is kívánnak adni a modellprogram módosításához. A levél második felében viszont Balog már arról írt, hogy nem módosítani, hanem megvalósítani kívánják az intézkedési tervet, így kérdés, hogy a válasz mit is jelentett pontosan.
Ivány Borbála szerint az igazán fontos kérdés most az, hogy az újabb keltezésű levelekben tapasztalható pozitív hozzáállás vajon túlmutat-e az elnevezés körüli szimbolikus szempontból lényeges kérdésen, és a minisztérium emberei vajon figyelembe veszik-e a program alapfeltételeivel kapcsolatban megfogalmazott kritikákat.
Rendőröket állítanak a gyerekekre
Nem a bürokrácia kisiklásáról, hanem a kormányzat paternalista, népnevelő felfogásáról árulkodik, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok szocializációs gondjainak megoldását rendőrségi hatáskörbe utalják – mondja Kende Ágnes, a Gyerekesély Egyesület oktatási szakértője. A szociológus az egész kormányzati szemléletet átható, szerencsétlen megoldásnak tartja a „felzárkózás” szó állandó használatát is, amely „azt az üzenetet közvetíti, hogy "ti még nem értétek el a mi fehér, középosztálybeli gyerekeink civilizációs szintjét”.
A szakember kritikáját igazolhatja a héten nyilvánosságra került "iskolakerülés elleni fellépést biztosító" törvénymódosítási-tervezet, amely szerint az iskolából ellógni próbáló diákot iskolaőr tartaná az épületben, és ha mégis kijutna, akkor egyenesen az igazgatóhoz vihetné a testi kényszer alkalmazására is feljogosított rendőr. A brutális állapotokat törvényesítik Kende szerint az oktatás környékén a valóság valóban brutális: rengeteg a szegregált iskola, többnyire rettenetes állapotban. Ezen a korábbi kormányok sem tudtak érdemben változtatni, de 2003-tól legalább haladó szemléletű, nemzetközi szinten is komolyan elismert próbálkozások voltak. Nem a szegregációt támadták, hanem az integrációt ösztönözték, igaz anélkül, hogy a nagy rendszerekhez hozzányúltak volna. A jelenlegi kormány ebben teljes irányváltást tett, és gyakorlatilag a meglévő rettenetes állapotokat próbálja törvényesíteni. "A legszegényebb és legproblémásabbnak tartott iskolák egyúttal a legrosszabb iskolák. Én már az első óra után hazamennék" – mondja Kende, aki a megoldást nem a kényszerítésben, hanem a színvonalasabb, jobban felszerelt és barátságosabb iskolák létrehozásában keresné. „Ismerek olyan iskolát egy nógrádi kistelepülésen, ahol csaknem kilencven százalékos a mélyszegénységből érkező, nagyrészt roma származású gyerekek aránya, és egy kiváló igazgató munkájának köszönhetően nagyszerű hangulat van, a gyerekek boldogan maradnak az iskolában akár késő estig is. Anyagi helyzet és etnikai összetétel alapján ugyanilyen a szomszéd falu is, de az ottani gyerekek jelentős része lógja el a tanítást, a tizenéves lányok közül pedig sokan a szülésbe menekülnek.” Elég nagy különbség van egy nyolc meg egy tizenhat éves között A szakember szerint a probléma kezelésében amúgy is érdemes lenne különválasztani az általános- és a középiskolás gyerekeket. Míg általános iskolába általában saját településükre járnak a diákok, addig középiskolába jellemzően több településsel arrébb, ahova csak hosszú, átszállásokkal tarkított út vezet. "Utóbbi sokkal könnyebben végződik mondjuk egy nyíregyházi plázában. Ez nyilvánvalóan egészen más történet, mint amikor egy nyolc éves kislány otthon marad.” Kende elmondta, hogy az uniós forrásból finanszírozott TÁOK pénzből jelenleg is számos jó szándékú koordinátort alkalmaznak, akik együttműködőek a diákokkal és a családokkal, nem kényszerítőeszközökkel érik el, hogy a gyerekek bejárjanak az iskolákba. Szerinte ezt a módszert lenne érdemes erősíteni.