Reggel 6 és 9 óra között nem lenne érvényes a nyugdíjasok kedvezménye és a 65 év felettiek teljesen ingyenes közlekedése Budapesten, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) tegnap nyilvánosságra hozott javaslata szerint. A tanítás és a munkakezdés módosításával együtt az egyesület több milliárdos megtakarítással kalkulál, de mit szól mind ehhez a Tisztelet Társasága? Schmuck Andor gyilkos poénnal száll harcba.
A 65 év felettiek ingyenes tömegközlekedése Európában eleve egyedülálló – mondta a Petőfi utcának Feld István Márton, a VEKE alelnöke. Ahol egyáltalán van ingyenes utazási lehetőség, ott csak csúcsidőn kívül érvényes, mint például Londonban, vagy csak 70 év felettiekre vonatkozik, ahogy például Varsóban és Prágában is. Nyugat-Európában, leginkább a német városokban (Münchenben, Nürnbergben, Mannheim környékén), a csúcsidőn kívüli kedvezmény általános gyakorlat a tömegközlekedés árképzésében, ezzel ugyanis egyenletesebb forgalom érhető el.
Feld hangsúlyozta, hogy a csúcsidő széthúzásában a korkedvezmény módosításánál is nagyobb lehetőségeket kínálna az iskolák és hivatalok munkarendjének átalakítása. A VEKE közlekedéstervező cégekkel közösen készített számításokat a BKV 2004-es háztartásfelvételének adataira alapozva, és eszerint a változtatásokkal 8-10%-os megtakarítást érhetnének el a reggeli csúcsforgalomban. Az alelnök szerint „ez milliárdokat jelent”.
Máshogy látja a kérdést Schmuck Andor, a Tisztelet Társaságának ügyvivője, aki szerint a VEKE valamelyik tagjának "azt mondta az orvosa, hogy elmebeteg, de ő úgy értette, hogy elmehetek". Schmuck egyenesen a faji megkülönböztetéshez hasonlítja a javaslatot: nem világos, hogy mi alapján lehetne megkülönböztetni „A” és „B” utast. „A történelemből ismerhetünk hasonló példát, Amerikában például a bőrszínük miatt voltak elkülönítve az utasok, de ezt ott se szerették.”
Schmuck is ismer nyugat-európai példákat, de szerinte lényeges különbség, hogy „ott nem a korkedvezményeket minősítik, hanem az utas maga dönthet úgy, hogy nem fog utazni csúcsidőben, és ezért cserébe vásárolhat olcsóbb bérletet. Abszurd a gondolat már csak azért is, mert sok családban a nagyszülők viszik iskolába a gyerekeket, ezzel a lépéssel az ő helyzetük is ellehetetlenülne. Mi lesz a következő, esténként meg majd a gyerekek nem utazhatnak? - tette fel a kérdést a politikus, aki szerint egy ilyen módosítás megtakarítással se járna, hiszen a többi ember ettől még nem szeretne többet várni a ritkábban érkező járművekre.